vrijdag 5 juli 2013

Fernando Sánchez Castillo

"De Spaanse kunstenaar Fernando Sanchez Castillo speelt met individu&macht, schoonheid&geweld en vrijheid&onderdrukking." Ah. Dat wil ik wel even zien, dacht ik bij mezelf, en wandelde afgelopen woensdag de kunstzone van het Rabobank-hoofdkantoor in Utrecht binnen.  

De tentoonstelling heet 'De slaap van de rede'. Sanchez Castillo vraagt zich af wat er gebeurt als de rede slaapt. Nou, ik werd in ieder geval in drie stappen wakker geschud..


1. Het ene moment sta ik namelijk nog bewonderd naar de ruim vijf meter hoge sculptuur (exact één centimeter kleiner dan de David van Michelangelo) in het midden van de ruimte te kijken (zie foto). Bewonderend en grinnekend, zo van 'grappig, dat de kunstenaar een doorsnee Chinese burger zo groot afbeeldt ipv een machthebber zoals Stalin ofzo.'

2. En het volgende moment zie ik, slechts twee meter verderop, een 'tapijt' van groene speelgoed-soldaatjes. En ('hé, grappig'), zodra ik door mijn knieeën ga om een foto van dichtbij te maken, zie ik dat het geen soldaatjes zijn, maar duizend kleine Chineesjes! Diezelfde Chinees van vijf meter!

3. (En toen kwam de shock) Ik draai me om en zie aan de wand opeens de legendarische foto uit 1989 van de Chinese man die met een boodschappentas, in zijn eentje, minutenlang een complete colonne Chinese tanks wist tegen te houden op het Tiananmenplein in Peking*: Tank man. De witte reus hier naast me! Die duizenden speelgoed'soldaatjes'. #kippenvel  De symboliek van dit burgerverzet kwam alsnog als een hamerslag bij me binnen.
#mooi



*De militairen in de tank schoten hem niet dood, maar discussieerden met hem totdat ‘Tank Man’ door omstanders werd meegesleurd. Dat redde waarschijnlijk zijn leven. Uiteindelijk maakte het leger met een strak geregisseerde aanval een einde aan de grootse Chinese studentenprotesten uit de geschiedenis.

Fernando Sanchez Castillo maakte op verzoek van de Rabobank vier nieuwe werken, speciaal voor de tentoonstelling 'De slaap van de rede'.

Eén van die werken zijn dus de verbeeldingen van 'Tank man'. Nieuwsgierig naar zijn andere werken? Bekijk dit filmpje dan even. Of bezoek de kunstzone in Utrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten