maandag 4 juni 2012

Paddestoelen in Sevilla

Ik vind Sevilla een prachtige stad. Ik was er jaren geleden en wil graag nog eens terug. In dat geval ga ik ook naar het La Encarnación-plein. Daar staat namelijk sinds een jaartje het houten gebouw 'Metropol Parasol', in de volksmond de 'paddestoelen van Encarnación' (Las Setas de la Encarnación ) genoemd ;-)

De Duitse architect Jürgen Mayer-Hermann die het gebouw ontwierp, zegt dat 'Metropol Parasol' het grootste houten gebouw ter wereld is. Groot is het in ieder geval wel: het meet 150 x 70 meter en is 26 meter hoog.

Je kunt op vier niveaus genieten van 'Metropol Parasol'. Onder de grond kun je Romaanse en Moorse overblijfselen bekijken in het Antiquarium, op het straatniveau is de markt. En op de eerste en tweede verdieping heb je een restaurant met terrassen waarmee je een prachtig uitzicht over de stad hebt.

Hoewel er mensen zijn die dit moderne bouwsel niet vinden passen in de oude stadskwartier van Sevilla (die mening was ik jaren geleden ook toegedaan), maar dit bijna organische 'paddestoelen-bos' vind ik op de een of andere manier totaal niet storend of afbreuk doen aan de historische schoonheid van de stad.




3 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook foto's van,van vorig jaar. Toen was het plein alleen 'bezet'. Door demonstranten. Ook mooi in een bepaald opzicht....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was vast een surrealistisch gezicht! Wel slim van de Occupy-mensen om juist dit plein uit te kiezen. Anyway, ik wil het graag een keer in het echt zien. Hm. Maar eens even kijken of Ryanair op Sevilla vliegt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik was er in 2012 ook.....veel op het dak vertoefd. Nu wil er graag terug en ook de Moorse kelders bestuderen. Heel bijzonder hoor. Ik ben benieuwd wat dit talent nogmeer uitspookte....

    BeantwoordenVerwijderen