zaterdag 31 maart 2012

Palmpasen

Ik houd van tradities. Symboliek. Rituelen. Van feesten. Vieringen. Folkore. Ik denk zelfs dat ik meer van bijvoorbeeld zoiets als palmpasen houd, dan de kinderen, haha. En nee, niet (alleen) om het snoep :-)

Met palmpasen herdenken we de intocht van Jezus in Jeruzalem. Een week voor Pasen.

Wat ik weer vergeten was, maar weer las toen ik nog even googelde wat we ook weer allemaal aan de palmpasestok moesten hangen, is dat het maken van 'palmpasenstokken' al een heel oud gebruik is.  Om het begin van de lente te vieren. Het broodhaantje was het symbool van de overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de haan). In het midden van de stok of het kruis zat vaak een rond broodje. Als symbool voor de zon.

Tijdens de kerstening in West-Europa werden veel heidense gebruiken destijds geïntegreerd in het christelijk geloof. 

Judith en Vera
Vanmiddag heb ik met Judith en Nathan palmpasenstokken gemaakt voor de optocht vanavond. Het was de eerste keer dat Nathan meeliep. Halverwege, toen de route langs ons huis kwam, zijn Nathan en ik maar afgehaakt; het bleek toch wel erg ver voor een 3-jarige..

Symboliek van de Palmpasenstok
1 Het groen waarmee we de stok versieren (vaak buxustakjes) staat symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen. De mensen verwelkomden hem als iemand die hen zou komen bevrijden van de overheersing van de Romeinen. Ze verwelkomden hem als de (volgende) koning. Ze juichten en zwaaiden enthousiast met palmtakken. Een week later zou Jezus worden gekruisigd..
2. Een zakje met 30 rozijnen verbeeldt dat Jezus door Judas Iskariot voor 30 zilverlingen werd verraden.

4 Bij het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was, vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand. Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En hij vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood als symbool voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden vierde.
5 De kruisvorm is natuurlijk het kruis waarop Jezus is gekruisigd.
6 Maar het verhaal gaat verder. Jezus staat op uit de dood. Zijn verhaal gaat verder. Daarom hangen we ook eitjes, bloemen en snoep aan de palmpasenstok. Symbolen voor nieuw leven.




Tijdens de optocht vanavond hoorde ik van de moeder van Vera (klasgenootje en vriendin van Judith) dat er ook nog doppinda's aan de palmpasenstok kunnen. De twee pinda's stellen dan Jezus en Barabbas voor. Barabbas was de misdadiger die door Pontius Pilates werd vrijgelaten in plaats van Jezus.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten