donderdag 2 februari 2012

Kapha.. dan toch maar?

Na bestudering van de menukaart bij Bagels&Beans vanmiddag, zag ik dat zij naast tig koffies ook allerlei interessante theetjes hebben. Zoals ayurvedische. Nou heb ik ooit wel eens een testje gedaan om te weten te komen of ik een vata-, pitta- dan wel kapha-type was, maar de uitkomst daarvan is me niet bijgebleven.

Dan kun je dus twee dingen doen: OF je kiest op intuïtie je thee OF je doet alsnog ter plekke (lang leve mobiel internet) een testje. Want je wilt geen thee drinken die niet matcht met je type, toch?!

Pitta-thee
Ik doe dus die test. Alle 32 vragen (je moet er wat voor over hebben). En druk na afloop vol spanning op de knop 'bereken je type'. Blijkt dat ik volkomen in balans ben..? 10% vata, 11% pitta en 11% kapha. Hm. Leuk. Enneh.. welke thee wordt het dan..? Omdat ik zin had in iets pittigs, koos ik voor pitta (en die was inderdaad lekker pittig!).

Toen ik thuis toch nog even de beschrijvingen van de verschillende types doorlas, herkende ik mezelf toch het meest in kapha:

"Kapha-typen hebben een goede eetlust, maar een trage spijsvertering waardoor ze minder eten. Ze houden van prikkelende, bittere en scherpe smaken. Transpireren gematigd. Slapen goed en lang. Goede vitaliteit en uithoudingsvermogen. Kapha mensen zijn doorgaans gezond, gelukkig en tevreden.

Kapha typen zijn tolerant, rustig, vergevingsgezind en liefdevol. Ze vertonen wel trekjes van gulzigheid, hebberigheid, afgunst en bezitterigheid. Ze zijn niet heel snel van begrip, maar als ze eenmaal iets snappen, dan onthouden ze dat ook. Kapha mensen zijn vaak welvarend. Ze verdienen geld en kunnen dit ook vasthouden."

Dat laatste klopt dan niet helemaal met mijn astrologische teken: weegschaal. Die geven namelijk graaaaag geld uit..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten