woensdag 4 januari 2012

'New York, the wonder city' (promofilm uit 1938)

Die voice over! Die muziek! Magisch beeld van New York..

Ik hou van dit soort oude films. Geeft zo'n authentiek kijkje in hoe het vroeger was. Alhoewel.. authentiek? Deze 10 min.-durende promotiefilm uit 1938 is zoooo happy en suikerzoet... Er wordt met geen woord gerept over de problemen waar de stad in de zware jaren dertig mee te kampen had.. 

En het beeld dat van het leven in de wijk Harlem wordt geschetst, is ook iets te rooskleurig.. De blije voice over: "Harlem, a large section in the northern part of the city. Here lives most of the coloured population. Not always prosperous, but seemingly always happy. Harlem, land of swing and saxophone, whtere they teach the world hoe to sing and to dance. Whatever they do, they keep smiling through."

En toch, ondanks het eenzijdige beeld dat er van New York wordt gegeven, kan ik genieten van dat magische gevoel dat zo'n film geeft. Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als toen ik me als klein meisje met de gigantische view master-schijfjesverzameling van een tante vermaakte met toeristische beelden uit de jaren zestig van landen waar zij was geweest. Wat een romantiek! Een droomwereld.



En ja, ook in 1896 was het druk op straat.. zie onderstaand filmfragment van Herald Square (12 sec.).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten