zaterdag 14 januari 2012

Culinair bezig in de Kookfabriek


Gisteren had ik een projectfeestje van het Mercurius Programma (hét Deli XL-brede project waar ik driekwart van mijn tijd&energie op mijn werk aan besteed). Het was een kookworkshop/-wedstrijd in de Kookfabriek in Amsterdam.

Nu ben ik niet zo'n keukenprinses (ik kook werkelijk nooit), maar ik ben wel trots op de culinaire prestatie die ik samen met collega Ron heb gemaakt!

Arjen, Boudewijn, Maarten, Govert, Peter, Mashat, Stijn, Jan, Ron en ik vormden team 4. En net als de andere 7 teams met collega's (we waren in totaal met ongeveer 80 man) kregen we de opdracht op een viergangen-diner te maken.


Ron en ik gingen voor de eerste (en makkelijkste!) gang: kaaskroketjes met Old Amsterdam. Dat was echt leuk om te maken en....lekker! We kregen applaus van onze teamgenoten :-)  #datgeeftdeburgermoed



Van elke gang moesten we (binnen een bepaalde tijd!), naast de borden voor ons eigen team, ook een bordje bij de jury afleveren, die ons gerecht dan zou beoordelen op smaak en presentatie. Poe, wat worden mannen dan opeens fanatiek, haha. Ach, ik vind dat altijd wel mooi om te zien; mensen die ergens vol voor gaan.

Mashat bleek echt een goede kok..
Boudewijn en Mashat maakten de tweede gang: het heerlijke voorgerecht 'Dorade met een crème van pompoen en spinaziesaus'. Govert (verantwoordelijk voor de worteltjes) en Peter (super-stoofpot-kok) en Jan (van-alles-kok) waren verantwoordelijk voor het hoofdgerecht 'Hertenstoofpotje met paddenstoelen'. En Arjen en Stijn maakten een heerlijke 'Crème brulée met grapefruit en bladerdeegbaton' als dessert. Jammie.

In de jury zaten onder andere Marion Pauw en Tom Kellerhuis. Marion is een bekend thrillerschrijfster en Tom werkte jarenlang als journalist en chef Kunst bij HP/De Tijd en gooide, na een reorganisatie waar hij boventallig werd, het roer om en werd (top)kok.

Samen maakten ze 'Zonde & berouw', een mooi vormgegeven kookboek (wat een ieder van ons mee kreeg aan het einde van de avond) waarin recepten voor zowel calorierijke als caloriearme lekkernijen staan. "Alles gaat om balans.."

3 opmerkingen:

  1. en ga jij nu koken uit dat kookboek? Of mag Reinier daar zijn inspiratie uithalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm.. Ik denk dat ik het koken (nog steeds) aan Reinier overlaat, haha. Maar misschien ga ik nog wel een keer die heerlijke kaaskroketjes maken..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! This is the perfect blog I am looking this type of blog its awesome blog here , share great information about this topic. This informative blog helps many readers with their decision-making regarding the situation. Great articles and will look forward for more!zzp boekhouder amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen