maandag 8 augustus 2011

Zondig speelgoed

Leuk, deze sin toys! Van links naar rechts: Angry, Gluttony, Blind fury en Laziness. Maar waarom heeft de artist niet de zeven hoofdzonden als uitgangspunt genomen?
Paus Gregorius I stelde in de 6e eeuw dit lijstje met zeven hoofdzonden vast:
  1. Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
  2. Avaritia (hebzucht - gierigheid)
  3. Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
  4. Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
  5. Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
  6. Ira (woede - toorn - wraak)
  7. Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)
Superbia wordt als ergste (en eerste) van deze hoofdzonden wordt beschouwd. Alle andere zonden komen uit superbia voort. Met superbia wordt het verlangen om belangrijker of aantrekkelijker te zijn bedoeld, of een liefde voor zichzelf. Hm. Volgens mij maken we ons daar allemaal wel eens schuldig aan. Ik betrap me er in ieder geval op dat ik deze, met nog twee andere zonden uit bovenstaand lijstje, wel een beetje bij me herken..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten