maandag 22 augustus 2011

Film 'The rise of planet of the apes'

Vanavond gaan we naar 'The rise of planet of the apes'! Ben benieuwd hoe goed/leuk/spannend de film is.  Ik vond de remake die in 2001 is gemaakt door (een van mijn favoriete regisseurs) Tim Burton in ieder geval leuk (niet echt heel goed, maar wel leuk).

In de versie van 2001 speelde Tim Roth destijds de (aap)hoofdrol. Ik kan me nog herinneren dat Roth ten tijde van de rolverdeling ook door regisseur Chris Columbus was benaderd voor de rol van Hogward's professor Severus Snape in de eerste Harry Potter-film (The sorcerer's stone). Tim Roth had als charmante gemenerik die rol ook echt prima kunnen doen, maar 'gekwelde ziel' Alan Rickman (die de rol uiteindelijk kreeg) is met echt briljant als Severus! I love Alan Rickman...  wat heeft die man een mooie stem..

Anyway, Tim Roth (ook echt een zeer entertaining acteur waar het gaat om bad guy-rollen) was dus eerst benaderd door Chris Colombus. Roth koos uiteindelijk toch voor de (aap)hoofdrol in 'Planet of the apes', puur en alleen omdat hij dolgraag eens met regisseur Tim Burton wilde samenwerken. Snap ik wel. Maar toch vraag ik me af of hij er later misschien niet een klein beetje spijt van heeft gekregen: de (acht!) Harry Potter-films waren beter en populairder (en brachten meer geld en eeuwige roem op) en het karakter van Severus Snape is interessanter om te spelen (meer lagen) voor een acteur dan de apen-generaal Thade die Tim Roth in 'Planet of the apes' speelde.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de versie van vanavond. De special effects beloven heel wat; de apen schijnen dankzij de cgi heel echt te lijken. Beter dan de remake uit 2001 en natuurlijk beter dan de oorspronkelijke versie uit 1968. Hoewel de 'special effects' toen (begrijpelijk) veel indruk maakten. Ik moet trouwens bekennen dat ik de film uit 1968 nooit heb gezien..

Acteur Andy Serkis, die ook verantwoordelijk was voor het tot leven wekken van het karakter Gollum in de Lord of the rings-trilogie, neemt in de 2011-versie de (apen)hoofdrol op zich. Hij speelt chimpansee Caesar die hyper-intelligent is geboren doordat zijn moeder, na toediening (als zijnde proefdier) van een experimenteel geneesmiddel tegen Alzheimer, ook hyper-intelligent werd. Serkis schijnt weer goed te zijn. Filmcritici zijn erg onder de indruk van zijn acteerprestatie en voorspellen (lees: wensen hem) een Oscar-nominatie. O, ik ben toch zo benieuwd...   

Planet of the apes 1968


Planet of the apes 2001


Rise of the planet of the apes 2011


Geen opmerkingen:

Een reactie posten