zaterdag 27 augustus 2011

Bibliotheek

Bibliotheken hebben toch altijd iets magisch. Van het gezellige, licht chaotisch ingerichte bibliotheekje in het dorp waar je vroeger met school naar toe ging, tot de zeer professionele mega-bibliotheken in onze wereldsteden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste categorie. Alsof de mate van kneuterigheid daar recht evenredig is aan de liefde voor de boeken; hoe kneuteriger, hoe liefdevoller. Ik heb ook altijd dat vage gevoel alsof een verzameling boeken daar meer 'leeft' dan in zo'n grote, lichte, modern ingerichte stadsbibliotheekzaal..

Toch gaat mijn hart ook wel sneller kloppen van een paar van deze mooiste bibliotheken ter wereld die ik vanavond zag op de leuke site NSMBL. Zoals de hierboven afgebeelde bibliotheek: de library of parliament in Ottawa (Canada).

Ook films of (strip)verhalen waarin bibliotheken een (magische) rol spelen, mogen op mijn bijzondere aandacht rekenen. Zo is mijn absolute favourite Dagobert Duck-verhaal het avontuur waarin Dagobert, Donald en de neefjes op zoek gaan naar de verloren gewaande legendarische bibliotheek van Alexandrië. Echt een fantastisch verhaal! Met een zeer originele en bevredigende twist aan het eind!
NB Als je je niet kunt beheersen (en/of het Dagobert Duck-album niet wil lezen), dan kun je hier de ontknoping van het verhaal lezen.

En als je 'rise & fall' van de meest ontzagwekkende bibliotheek ter wereld wilt lezen/horen dan is onderstaande documentaire een aanrader. Of de film 'Agora' (zie helemaal onderin dit bericht). Daarin staat de vrouwelijke wiskundige, neoplatonistische filosoof, wetenschapper en astronoom Hypatia centraal. Zij was de laatste beheerder van de bibliotheek van Alexandria. Wow, wat een vrouw..!



Deze film staat (helaas) nog op mijn 'to see'-lijstje: 'Agora'. Rachel Weisz speelt Hypatia. 


Hypatia probeert zo veel mogelijk boekrollen te redden van het vuur..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten