vrijdag 12 augustus 2011

Barbie voor volwassenen

Volgens mij bestaat de doelgroep van Barbie niet uit acht- tot veertienjarige meisjes, maar uit glamour-minnende vrouwen en homo's tussen de 30 en de 70 in bezit van verzameltic en geld. Dat er een luxe markt voor Barbies voor volwassenen is, zie je op internet. En er bestaan hele communities en wereldwijd georganiseerde beurzen waar veel verzamelaars echt heel veel geld neertellen voor een special edition of een NRFB ('never removed from box'). Ik snap de aantrekkingskracht wel; Barbie (de versie voor volwassenen, dan hè) is een mooie vrouw met klasse en allure. En geld.. De luxe spat er vanaf.

En misschien komt dit niet als een verrassing: ook ik heb drie (dure) collector-Barbies (al liggen die trouwens al wel een paar jaar in een luchtdichte krat op zolder..). Ook kocht ik af en toe het Amerikaanse Barbie Bazaar Magazine (dat in 2006 stopte) om te smullen van al die super-vrouwelijke poppen. Het leukst vond ik trouwens de features waarin een bekende mode-ontwerper een jurk speciaal voor Barbie ontwerpt. En het zijn niet de minste ontwerpers die hun naam aan Barbie hebben willen verbinden: Armani, Valentino, (natuurlijk) Versace, De la Renta, Dior, Calvin Klein, Donna Karen, Vera Wang, Ralph Lauren, en ga zo maar door. O ja, de over de top- ontwerper Bob Mackie natuurlijk niet onvermeld blijven; ik moet zeggen dat ik vóór mijn tijdelijk Barbie-tic nog nooit van hem had gehoord..

Niet alleen mode-ontwerpers gebruiken Barbie als muze; ook fotografen. De New Yorkse fotografe Sally Davies heeft onderstaande Barbies gemaakt (en gefotografeerd). Mooi gedaan.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten